Dagens dag - är vardag

Det är så himla mycket jag vill göra - men det är så lite av det som faktiskt hinns med... Idag hade jag litteraturprov i Sv B. Det gick väl sådär. På vägen hem hade jag lust att bara stanna till på stan och kolla runt lite (mjoo.. jag vet att det brukar leda till att jag köper någonting, men jag vill!) Det var så länge sen.

- Shopping
- Liseberg
- Örebro
- Packa inför resan
- Planera resan.. (!)
- Köpa videokamera
- Sticka ut å paddla, fiska, tälta...

Men jag behöver verkligen hålla i pengarna nu för pengarna måste gå till annat. Körlektioner är en utav sakerna som prioriteras. Uppkörningen är nära, i nuläget känns det bra. Sedan har jag börjat kolla på packning inför USA. En ryggsäck skall inhandlas inom kort. Det blir en lila jättefin backpack ryggsäck :) Tre veckor kvar!

Efter mitt lilla prov i Kungsbacka blev det tennisspel på grusbanan hemma. Jag vann igen :D ... typ.

.... nästa gång vinner jag iaf...

Födelsedag =)

Fredagen var en smått dyster dag. Det var sista dagen jag var 20 år, någonsin. Med den dystra insikten somnade jag. Dagen efter - min födelsedag! - var jag ändock på ett bra humör. Massa roliga presenter och en utsökt princesstårta, det var bara några saker som gjorde att jag snabbt glömde bort grubblandet kvällen före. Jag tror att 21 blir ett bra år. Födelsedagen bjöd på massa sol, därför var det extra passande att grillningen blev av. Och vad är bättre än att spendera just precis denna dag i goda vänners lag :)

-------

I morse trampade jag iväg till stan för att få professionell hjälp med körningen, vilket absolut behövdes. Efter dagens körlektion känner jag mig redan säkrare på vägarna. Weho. Imorgon blir det dubbellektion, ser jag fram emot.

En snabbis till Kungsbacka - då fick jag lämna cykel i Göteborg.. hade nog blivit för svettigt annars :P Ett kort snack med mentorn för att kolla av det sista som skall göras. Jag har två och en halv vecka på mig. Jag ryser i hela kroppen när jag tänker på det. Så lite tid kvar, sen kan jag inte påverka mera. Idag har jag iaf fått tillbaka motivationen.. bäst att fortsätta plugga innan den flyr iväg igen... :]

Plättar på en torsdag

Plättar till frukost - raggmunkar till lunch - fläskpannkaka till middag - pannkaka till kvällsmat

Nja.. inte riktigt. Men plättarna var goda :)

Idag fick man ligga lite i solen och steka. Dock inte utan läxorna - det vore ju allt för bra? Jag är ganska säker på att man äter mycket mer när man pluggar. Kaffeintaget är tveklöst mycket mer omfattande. Fortsätter det såhär så kommer man ju bli smällfet efter 5 års studier... Måste helt enkelt komma på en bättre lösning. Det håller inte i längden. Massa te och kaffe, godis och choklad, kladdmuffins glass och nötter. Jisses.

Som tur är prioriteras fortfarande träning. Även idag blev det en timme tennis på grusbanan. Jag vann ^^. Jag hade fåren på min sida - bokstavligt talat... :] Det är så det är när man bor "i stan på landet". Lyckligtvis kommer jag inte bo här så länge till, om allt går vägen.

I min nya bostad ska jag införskaffa en stor bokhylla med massa klassiska litterära verk. Har återigen snappat upp intresset för ett fint språk innefattande fina formuleringar och utsmyckade ord. Det är nästan som man ryser när man läser. Så bra är det! Lite nytta gör med andra ord kursen i Svenska B.

Snart är det läggdags - kommer iofs inte somna än på ett par timmar då jag precis drack en stor kopp starkt kaffe. Men det släpper väl mot midnatt får man väl hoppas.

Tiden springer iväg!

Det är bara fyra ynka veckor kvar till vi åker till USA och jag kan knappt bärga mig! Förut ryckte man på axlarna åt det å tänkte "äh.. vi har gått om tid att fixa allt.. " men nu är det dags att verkligen börja ta tag i det. Och det ska bli så himla kul :D
Det som prioriteras är videokameran, ryggsäck, couchrequests och packning i största allmänhet. En del tips har vi fått också från t ex Jonathan som bodde hos Darling i förra veckan. John är från Nya Zeeland men har bott flera år i USA (i sammanlagt 42 delstater!) så det kändes som att han visste vad han pratade om.

Vi hade roligt med John. Han var en lustig prick. Full av energi. Vi började kvällen med några öl innan vi drog vidare till en maskeradfest med disney-tema. :P
Väl hemma var man mindre nykter.. John sov på taket under stjärnorna och pannkaksfrukosten avnjöts likaså på 14:e våningen i den sköna solen.

Annars har det väl varit ganska mycket plugg... Men man försöker ju hitta på lite roligheter också. Jag och Linnsan var på teater här om dagen och såg Dostojevskijs "Brott och Straff", i moderniserad version, riktigt bra. Lustigt nog var det fler kända svenska skådespelare i publiken som åskådare än på själva scenen.

----

I måndags var det ännu en couchsurfare på besök, även han från Nya Zeeland. Han hette Glen. Det är roligt att få prata lite engelska now and then så att det flyter på sen under USA-resan :)

Igår fick jag även spelat lite tennis - premiären för i år på grus.
Jag vann ^^

Stressigt, det blir dagens ord

Ett snabbt hej, sen måste jag börja läsa Historia B igen.. Irrar omkring i huset och försöker få så mycket uträttat som möjligt på så kort tid som möjligt. Har knappt öppnat böckerna ännu (tiden spurtar verkligen förbi idag!). Slänga i sig en macka, fixa med Komvux och 4 andra telefonsamtal..  en kaffe, fixa tvätten, disken, städa, sopsortering, vattna alla blommor......... det tar ju aldrig slut. Och fortfarande har jag en överfylld tvättkorg med rena ostrukna kläder som jag måste ta mig igenom och ett helt hus att dammsuga. Men det får bli sen.. :P

Nu är det plugg.

Hej hopp.

Tack Lisbeth, tack.

I måndags var det prov. Ett prov som jag har gjort en gång innan. Därför kändes det extra svårt "Jag får inte sabba det igen..". Denna gången gällde det Historia A. Därför har det varit intensivt pluggande varje dag efter Falkenberg. Förvisso har jag suttit ute i solen en del och pluggat vilket jag får erkänna är ett stort privilegium. Tre återstående ämnen; Historia A, Historia B samt Svenska B. Nu är det inte alls långt kvar tills det avgörs. Jag behöver varje poäng jag kan få och tiden är knapp.
Igår kom ett glädjande besked. Historia A är avklarad. Det är en stor lättnad. Sällan gläder jag mig så mycket för ett provresultat - men här är det mycket mer som står på spel. Och det är det enda som håller motivationen uppe just nu. Lite drygt en månad kvar. Och därefter kan jag inte påverka mer.

En djup suck av lättnad. Tiden tickar dock iväg så det är lika bra att ge sig i kast med resterande två ämnen. Upp på taket och plugga - solen - utsikten - känslan. Läsningen blir så mycket roligare här uppe...

Än att sitta hemma i köket...

Uti skogen finns det rådjur.. och annat

Jag var ute och sprang med min far i Hisingsparken häromkvällen. Jag sprang. Han brottades mest med att ta sig igenom buskage och springa genvägar över kohagar för att komma ikapp mig. Det var ganska underhållande. Han låg hela tiden några 50 meter bakom mig, men så ibland när jag vände mig om så var han bara försvunnen. Han var kanske borta i 10-15 minuter.
Jag fortsätter springa i ett lugnt tempo i takt med musiken som dunkar i genom ipoden. Plötsligt skakar det till bland buskar och grenar och jag ser farsan trilla upp på grusvägen igen. Tanken var att vi skulle springa tillsammans. Och det gjorde vi. Ibland.
Jag tror att all cykling veckorna innan har gett resultat. Jag kände mig starkare i benen och backarna var inte alls lika påfrestande för lårmusklerna. Jag joggade lättsamt fram.

Linné bjöd på öl vin och salsa

Det har hunnits med en del. Plugget har tagit upp massa tid (.. även återkommande att jag skriver om det :P) men har även gjort en del kul. Enkla saker som inte alls tar lång tid - men som gör varje dag speciell. Det kan vara frukost på sängen, en cykeltur på stan, lite spontanshopping eller bara äta en stor portion glass med jordgubbar och chokladsås. Men det skönaste av allt är nog bara att stanna upp en sekund och andas in våren genom näsan och låta den sprida sig i hela kroppen. Det resulterar ofta i ett glädjeskutt - men det kan man väl bju på ;D

Häromkvällen var jag ute och vinade med tjejerna (de drack vin, jag drack öl). Därefter kom även Darling förbi vilken var väldigt passande då kvällen avslutades på La Sombrita där det ofta spelas salsa. Jaa.. vi var ju tvungna att se efter om salsakunskaperna fortfarande satt kvar :)
Det gjorde dem.

Bilden är hämtad från hemsidan
- När vi var där var det smockfullt med folk !

Falkenberg

Bara en timme bort med tåget och man är där. Ligger precis vid havet, denna idylliska miljö. Lugnt och stilla, vackra stränder och små kyrkotoppar som tittar upp över de gröna kullarna. Sist jag var i Falkenberg var på ett fyra-dagars tennisläger med Gothia Tennis. Det var fyra roliga dagar vill jag minnas. Man hade försökt att göra lägret tufft för oss  barn (vi var väl omkring 10-12 år) med väckning före kl 6 varje morgon för att löpa på sanddynorna. Därefter teori och tennis hela dagen. Lägret avslutades säkert med en turnering - den har jag dock inget minne av...

Förra veckan åkte jag till Falkenberg i ett helt annat syfte. I Falkenberg befann sig Darling som var moviestar genom sin huvudroll i en film som förhoppningsvis kommer att ses under filmfestivalen nästa år.

Det var spännande att få se en glimt av hur inspelningen går till - och slänga några ord med regissörerna, först då förstår man hur slitsamt och tidskrävande deras arbete faktiskt är.
Förväntningarna är givetvis stora inför premiären :)

Den här tidningen låg framför mig på tåget ner... Kändes lite exotiskt

Det blåser upp till storm..

Nåja.. "storm" är väl å ta i, men det blåser på ganska kraftigt utanför. När jag tittar ut genom fönstret svajar träden mycket mer än vanligt. Och det var ganska vingligt på cykeln idag får jag säga.

Apropå att cykla; senaste tiden har jag varit väldigt nära på att köra på djur när jag har cyklat. Det är helt förfärligt. Det är som om jag inte har någon reaktionsförmåga alls utan det är istället helt upp till djuren att väja för mig (vilken det väl också är lite.. he he). Jag har inte tänkt så mycket på det innan. Ifall det råkar vara en fågel som är lite väl nära och vägrar flyga iväg... så det slutar oftast med att jag skrämmer iväg den när jag är några få decimeter ifrån, inget att snacka om där. Värre är det med de större djuren som jag stöter på. Harar skuttar fram lite hur de vill men de är oftast ganska skraja av sig och skuttar därför undan kvickt. Häromkvällen var jag däremot nära på att cykla rakt in i ett rådjur (!) Och jag märkte det inte förrän det var en-två meter framför mitt främre hjul. (Det hade iofs börjat skymma när jag cyklade.. )

När det har blivit lite svalare har jag valt att ställa undan cykeln och ta mig in med buss. Det borde djuren uppskatta om inte annat :)

Så länge jag inte cyklar på människor är det väl lugnt...

... men det kanske bara är en tidsfråga, vad vet jag.

I'm the spinning bottle - trapped

Jag känner mig lite som snurra flaskan. Jag ställer en fråga till en person. Personen ger mig ett luddigt svar och fram kommer en väldig hand som tar tag i mig och snurrar mig igen med hastig fart så att jag blir alldeles yr i huvudet. När jag slutar snurra pekar jag mot en annan person som ger mig ett annat luddigt svar men som egentligen är samma svar som jag har fått från 10 andra handläggare som jag har pratat med tidigare och blivit hänvisad runt till...

Det är bara så.. tröttsamt.

Jag önskar att jag var vän med Sveriges skolminister. Eller åtminstone en handläggare på VHS. Den enda vän jag har är rektor Olof Armini som kan hjälpa mig. Han är en godhjärtad människa, på hans tid hade det gått. Samtidigt vore väl det för lätt, varför inte göra det mer spännande i Nicoles vardag. Därför är Olof Armini numera pensionär och maktlös när det kommer till sådana beslut. Istället har vi rektor M.J som gömmer sig bakom den stora blå boken, med all rätt. När jag trodde att jag hade vunnit honom över på min sida (för det hade jag!) så ändrar han sig..

Så jag fortsätter snurra runt mellan myndigheterna. Jag fortsätter tjata, ringa, fråga, läsa och mejla. För jag har ju faktiskt inget bättre för mig.

Det sa bara "Krasch"

Kort om händelseförloppet; Civilpolisen i den svarta bilen jagar brottslingarna i den blåa Volvon.. De är totalt omärkbara. I den stora korsningen måste de misstänkta ha kört på rött. De kör rakt in i en liten brun bil.  Brottsbilens höga fart gör att den lilla bruna bilen flänger åt sidan och blir helt sönderkraschad, glaset spritter av den kraftiga smällen och sekunderna efter stannar allting upp och det blir helt tyst. Civilpolisen som låg strax bakom är snabb på att lösa situationen. De dirigerar om trafiken effektivt och rusar därefter bort till brottsbilen som ställt sig vid vägkanten. En annan polisman går fram till den drabbade bruna bilen. Föraren tycks ha skadats och sitter orörlig kvar... Människor flockas fort runt platsen och det kommer en ytterligare polisbil för att få ordning på händelsen.

-------

Det måste ändå vara lite roligt att jobba som polis ... man är alltid på plats där saker händer - eller strax efteråt. Det är annat än att sitta på ett 9-17:kontorsjobb.

Jovars.. det rullar på

Igår sol. Idag ännu mera sol. Och livet leker.

Valborgsmässafton började med en skön stund i förmiddagssolen och lite engelskaplugg inför det muntliga provet som skulle hållas två tre timmar senare. Jag kan inte påstå att livet är tungt som student. Med trevligt pluggsällskap och en hemmagjord iskall smoothie i handen är det inte läge att klaga .. :P

Därefter körning till Kungsbacka. Provet gick bra :) Hann även spontanshoppa lite på Freeport - alltid kul när det händer.

Full fart tillbaka till Göteborg och titta på årets Kortege, som i vanlig ordning bjöd på humor och satir. Bäst var nog den motordrivna baja-majan :D

-------

Idag har det varit ganska slappt. Började med en god frukost ute i solen, hembakade scones mums! Sen var det till att bli seriös med läsningen inför Historia testet. Det seriösa pluggandet involverade självfallet seriös solning. Nåt annat går ju inte för sig :)

Nästan hela dagen har således spenderats utomhus. Plugg, basket, grillning. Som sagt, jag klagar inte på studentlivet... ;)