Funkan och integrationen

Satt och kollade igenom gamla kalla fakta avsnitt på tv4.play. Hittade av en slump ett halvtimmes långt repotage om kära Funkan.


http://tv4play.se/aktualitet/kalla_fakta?videoId=1.995104


Får ofta höra av svenskar hur viktigt det är att "ta seden dit man kommer, lär dig språket". Jag är av samma uppfattning - tycker det är superviktigt! Så att vi slipper kulturkrockar och onödiga missförstånd.


Inslaget handlar om svenskar som flyttat till Fuengiroa, Costa del Sol (Även kallat "Funkan" eller "den svenska kolonin") De lever i sin försvenskade vardag i Spanien. Nära till den svenska affären "Tre kronor", den svenska pubben, svenska kaféer, restauranger, kollar på svenska kanaler och anlitar bara svenska företag. Och självklart går barnen på "Svenska skolan" !


Tycker det är extra roligt eftersom jag själv har gått på Svenska skolan i Funkan och vet precis vad dem menar.. inte ens rektorn kan göra sig förstådd på spanska efter att ha bott där i flera år. Lite komiskt. :)



Heja Funkan och Svenska Skolan i Spanien :D

Det var få som hade lust och integrera sig - det behövdes liksom inte...

 

Men jag vet minst fyra tjejer som sannerligen gjorde det!
Jag, Caro, Lill Emma och Bratten :P
Förlåt för de vidriga bilderna Caro!

 

Tror du har ett skrapsår på kinden.. varför har du det? ;D

 

¡Arríba!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0